Post by Fatum on Feb 12, 2012 12:00:36 GMT -5
Denne fejl se/r/ og høre/r/ vi ALLE STEDER, og den irritere/r/ rigtig mange mennesker. Nutids -r. Men hvor skal det sidde? Hvordan sætte/r/ jeg mit nutids -r? Og hvordan ved jeg, om jeg har gjort det rigtigt? Denne fejl vil vi kigge lidt på nu.
-----------------------------------
Nutids -r er spørgsmålet om hvorvidt der skal -r på vores udsagnsord i nutid eller ej. Bare af navnet "nutids -r" kan man nok tænke sig til at ja - det skal der. Der skal -r på nutidsudsagnsord. Men det kan være sværere end det ser ud til.
"Høre du!?" eller "Hører du!?" ?
"Vi invadere vores modstander!" eller "Vi invaderer vores modstander!" ?
"Hun køre bil" eller "Hun kører bil" ?
Mange kan nok se, at der skal -r på hører, invaderer og kører, da sætningen trods alt er i nutid. Men hvis du læser dem højt for dig selv vil du høre, at der næsten ikke er nogen lydmæssig forskel. Og var det overhovedet rigtigt, da jeg lige skrev "vil du høre" ? Burde der ikke stå "vil du hører"? Jeg vil forsøge at forklare hvordan du sætter nutids -r korrekt i dine tekster, i denne post.
HVORDAN SÆTTER JEG KORREKT NUTIDS -R !?
Det er ikke så slemt, som folk går og tror. Er man i tvivl om, hvorvidt der skal være -r på udsagnsordet eller ej, så brug et hjælpeord! "Prøv med prøver" plejer folk at sige. Indsæt et ord, hvor du NEMT kan høre om der er et -r på eller ej.
"Høre/r/ du!?" råbte hun og ruskede i ham.
"Prøve/r/ du?!" råbte hun og ruskede i ham.
Det lyder forkert at sige "prøve du" (medmindre man er en slags Tarzan), så det må da være "prøver du". Derfor må det også være hører du og ikke høre du. Den korrekte sætning er altså:
"Hører du?!" råbte hun og ruskede i ham.
"Vi invadere/r/ vores modstander!" skriger vikingekongen.
"Vi prøve/r/ vores modstander!" skriger vikingekongen.
Igen: "Vi prøve" lyder ikke rigtigt, men "vi prøver" giver god mening. Altså må den rigtige sætning være:
"Vi invaderer vores modstander!"
"Hun køre/r/ bil."
"Hun prøve/r/ bil."
Hun prøve >< Hun prøver.
Hvad synes du selv? Prøver, ikke sandt?
Hun kører altså bil.
Du kan også brige andre ord - så længe du kan høre -r til sidst:
"Hun kysse/r/ bil."
"Vi bolle/r/ vores modstander."
"Spise/r/ du?!"
NAVNEFORMEN FORVIRRER?
Navneformen på et udsagnsord er når man sætter "at" foran udsagnsordets bydeform (hør! kør! prøv! invader!) og sætter -e på.
Hun kan lide at køre bil.
De vil prøve at invadere.
Han forsøger at høre.
Altså - hvis der er "at" foran ordet, skal der ikke være -r på!
Lad os prøve et andet eksempel:
De begyndte at diskutere/r/.
Hvordan finder vi ud af om der skal være -r efter diskutere?
Først prøver vi med prøver: "De begyndte at prøve/r/."
Ja. Jeg behøver næsten ikke at skrive hvad man ellers kunne gøre, for prøve-reglen viser mig hurtigt, at "at prøve" lyder bedre end "at prøver".
Desuden kan vi se at diskutere står i sin navneform i den originale sætning. At diskutere. Og der var jo ikke noget -r på navneformen.
Jeg håber denne lille guide kunne hjælpe nogle af jer med at forstå og ikke mindst undgå fejl med nutids -r.
-----------------------------------
Nutids -r er spørgsmålet om hvorvidt der skal -r på vores udsagnsord i nutid eller ej. Bare af navnet "nutids -r" kan man nok tænke sig til at ja - det skal der. Der skal -r på nutidsudsagnsord. Men det kan være sværere end det ser ud til.
"Høre du!?" eller "Hører du!?" ?
"Vi invadere vores modstander!" eller "Vi invaderer vores modstander!" ?
"Hun køre bil" eller "Hun kører bil" ?
Mange kan nok se, at der skal -r på hører, invaderer og kører, da sætningen trods alt er i nutid. Men hvis du læser dem højt for dig selv vil du høre, at der næsten ikke er nogen lydmæssig forskel. Og var det overhovedet rigtigt, da jeg lige skrev "vil du høre" ? Burde der ikke stå "vil du hører"? Jeg vil forsøge at forklare hvordan du sætter nutids -r korrekt i dine tekster, i denne post.
HVORDAN SÆTTER JEG KORREKT NUTIDS -R !?
Det er ikke så slemt, som folk går og tror. Er man i tvivl om, hvorvidt der skal være -r på udsagnsordet eller ej, så brug et hjælpeord! "Prøv med prøver" plejer folk at sige. Indsæt et ord, hvor du NEMT kan høre om der er et -r på eller ej.
"Høre/r/ du!?" råbte hun og ruskede i ham.
"Prøve/r/ du?!" råbte hun og ruskede i ham.
Det lyder forkert at sige "prøve du" (medmindre man er en slags Tarzan), så det må da være "prøver du". Derfor må det også være hører du og ikke høre du. Den korrekte sætning er altså:
"Hører du?!" råbte hun og ruskede i ham.
"Vi invadere/r/ vores modstander!" skriger vikingekongen.
"Vi prøve/r/ vores modstander!" skriger vikingekongen.
Igen: "Vi prøve" lyder ikke rigtigt, men "vi prøver" giver god mening. Altså må den rigtige sætning være:
"Vi invaderer vores modstander!"
"Hun køre/r/ bil."
"Hun prøve/r/ bil."
Hun prøve >< Hun prøver.
Hvad synes du selv? Prøver, ikke sandt?
Hun kører altså bil.
Du kan også brige andre ord - så længe du kan høre -r til sidst:
"Hun kysse/r/ bil."
"Vi bolle/r/ vores modstander."
"Spise/r/ du?!"
NAVNEFORMEN FORVIRRER?
Navneformen på et udsagnsord er når man sætter "at" foran udsagnsordets bydeform (hør! kør! prøv! invader!) og sætter -e på.
Hun kan lide at køre bil.
De vil prøve at invadere.
Han forsøger at høre.
Altså - hvis der er "at" foran ordet, skal der ikke være -r på!
Lad os prøve et andet eksempel:
De begyndte at diskutere/r/.
Hvordan finder vi ud af om der skal være -r efter diskutere?
Først prøver vi med prøver: "De begyndte at prøve/r/."
Ja. Jeg behøver næsten ikke at skrive hvad man ellers kunne gøre, for prøve-reglen viser mig hurtigt, at "at prøve" lyder bedre end "at prøver".
Desuden kan vi se at diskutere står i sin navneform i den originale sætning. At diskutere. Og der var jo ikke noget -r på navneformen.
Jeg håber denne lille guide kunne hjælpe nogle af jer med at forstå og ikke mindst undgå fejl med nutids -r.